Welke klant trek jij aan voor jouw kattentrimsalon?

Nog nagenietend reed ik vorige week over de Duitse autobaan op de terugweg van een trimmersevent. Superleuk om collega’s en oud cursisten van mijn kattentrimopleiding weer te ontmoeten en te horen wat zij nu doen. Trimmen natuurlijk… Maar ondanks dat iedereen bij mij op eenzelfde manier heeft leren trimmen doet iedereen het op een eigen manier. En het mooie is nog, voor alle manieren zijn er klanten te vinden.

Je werkwijze veranderd, zo ook de mijne

14 jaar geleden leerde ik dat je katten hoorde te ontwollen en bij klitten helemaal kaal moest scheren. Maar een paar jaar later kwam ik erachter dat er meer was en veranderde ik mijn werkwijze.  Maar aangezien deze verandering zich afspeelde voordat ik in 2014 als kattentrimjuf aan de slag ging hebben mijn cursisten daar niets van gemerkt.

Stukje bij beetje ontwikkelt iedere trimmer zijn eigen manier

Alle cursisten die ik in de 10 jaar als docent kattentrimmen heb mogen begeleiden hebben theoretisch dezelfde opleiding gehad. Maar natuurlijk waren er ook voor hen veranderingen te merken. In de loop der tijd werd ik zelfverzekerder, meer ervaren, en door het trimmen van de vele katten verander je je werkwijze steeds een beetje. En het mooie is, dit zag ik op het IGE (het trimevent) ook weer terug.

Een hoge trimprijs met periodieke trimafspraken

Een cursist van het eerste uur trimt nog steeds katten en heeft haar eigen techniek ontwikkeld. En die is niet voor iedereen, zoals ze zelf zo mooi zegt. Wat deze techniek is ga ik niet verklappen maar haar ideale klant bezoekt haar iedere 6 weken en betaald daar 150 euro voor. Daar kunnen veel trimmers nog wat van leren als je het mij vraagt.

Een kat eruit laten zien zoals het kattenras ooit bedoeld is

Een oud mede stagiair uit de tijd dat ik leerde hondentrimmen heeft toentertijd ook het kattentrimmen opgepikt. En trimt naast de honden in zijn grote trimsalon in hartje Eindhoven ook katten. Daar waar de honden, en dan met name de kniphonden, de hoofdzaak zijn is er ook plek voor de katten. En wel aan het einde van de werkdag zonder hondendrukte om hen heen. En hij vindt dat de vacht van de kat in zijn waarde moet worden gelaten. Hij wil dat mooie uiterlijk niet verpesten door ze kaal te scheren. Zelfs de opdracht om de flosjes van de voeten te scheren slaat hij af, want die zijn toch mooi. En als een klant dat wel per se wil, dan gaan ze maar naar een ander!

De klant zelf laten kammen, zodat het konijn minder klitten heeft

Een collega trimmer die zich puur richt op het trimmen van konijnen heeft een manier bedacht om haar klanten op te voeden. Haar klanten betalen haar per kwartier. Daar waar klanten eerst keer op keer met een vervilt konijn aankwamen omdat ze zelf niets deden, met de instelling ‘dat lost de trimster straks wel op’. Gaan nu ineens wel zelf aan het kammen tussen de trimbeurten door, want hoe minder klitten hoe minder het kost.

Trimmers doen allemaal hetzelfde maar op een andere manier

Ja, deze trimmers doen in grote lijnen allemaal hetzelfde. Ze trimmen katten (honden en konijnen) om ervoor te zorgen dat deze dieren lekker in hun vel zitten. En hebben hun manieren zo vormgegeven dat het beestje er zo relaxed mogelijk onder blijft. En toch doen ze het allemaal op een andere manier. En het mooie is, voor al deze manieren zijn er klanten te vinden.

En voor elke manier is er een klant te vinden

Vaak denken we dat we door een vaste manier van werken, of beter gezegd het stellen van regels, klanten afschrikken. En ja, dat is ook zo. Maar is dat erg? Nee, zeker niet. Want door te staan voor waar jij voor wil staan, trek je klanten aan waar jij gelukkig van wordt. En is dat niet het allerbelangrijkste?

Van welke manier, en dus welke klant, word jij een blije kattentrimmer?

Als ik mijn cursisten van het ‘Boost je trimsalon’ traject vraag waarom zij anders zijn dan hun collega’s, waarom klanten juist ben hen moeten komen? Dan komt er vaak niet meer uit dan geaarzel. Want wij denken dat we allemaal hetzelfde doen. Maar zoals je ziet doen we dat dus echt niet. Dus denk er eens over na.

Waar sta jij voor, en welke klanten trek jij al dan niet bewust hiermee naar jouw trimsalon toe?

Foto uit de oude doos, destijds was ik er trots op maar nu weet ik wel beter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Menu