Ik zou er niet blij mee zijn, die volle agenda in je trimsalon door Black Friday

Een volle agenda door Black Friday?

Je agenda stroomt vol, yes eindelijk! Toch goed dat je die Black Friday hebt bedacht. Het was natuurlijk ook een no-brainer. Voor de helft van je tarief een trimbeurt aanbieden. Dat trekt zelfs de klanten bij je concullega’s weg. Maar moet je daar wel zo blij mee zijn?

Ik was er niet blij mee

Voorbeeldje, jaren geleden had ik de taak op me genomen om ervoor de zorgen dat alle cursisten van de trimopleiding, waar ik destijds voor werkte, een goede stage zouden krijgen. Wat betekende dat ik moest zorgen voor voldoende oefenkatten voor al deze deelnemers. Toen de groep uitdijde naar zo’n 20 cursisten die elk 2 dagen met me mee moesten lopen wist ik het even niet meer.

Waar moest ik de katten vandaan halen?

Hoe moest ik, met mijn kleine trimsalonnetje, nou aan 20 x 2 x 6 oefenkatten komen? Waarop ik bedacht om ‘gratis’ trimbeurten aan te bieden. Nou vooruit, niet gratis maar ik vroeg de klant wat zij het waard vonden. Nou, ik kan je zeggen dat viel tegen.

Ze hadden er niks voor over

Een deel van deze oefenkatjes bestond uit vaste klanten, die de insteek hadden: ‘Normaal kost het X dus nu betaal ik je dat ook. Want je service is gelijk!’ Maar bij nieuwe klanten ging het wat mij betreft toch wel heel erg scheef. Sommige klanten niets, anderen betaalden me in de vorm van een ijsje en anderen betaalden nog wel iets maar eerlijk is eerlijk een tientje voor een 1,5 uur werken is eigenlijk ook niks.

Stomme klanten ook

En het ergste daarvan was nog. Deze ‘slechtbetalende’ klanten waren ook nog eens geen leuke klanten. Erg agressieve katten en totaal vervilte katten die al veel te lang met dit probleem rondliepen en nu puur en alleen geholpen worden omdat het gratis is, en niet omdat ze hun kat het waard vinden. Maar ook katten waar helemaal niets aan te trimmen was, kreeg ik op de trimtafel. Op zich geen probleem, maar het had toch wel fijn geweest als er iets van waardering in had gezeten. Of door het betalen van een goed tarief, door het maken van een vervolgafspraak of desnoods door een fijn compliment of een mooie review. Maar niets van dat alles.

Ik wil leuke klanten die blijven komen

En waarom niet? Heel simpel, weet ik nu. Omdat deze klanten niet mijn ideale klanten waren. Deze klanten waren uit op een koopje, en laat dat nou net niet zijn wat ik wil uitstralen met mijn kattentrimsalon: een koopje. Ik wil dat mijn klanten alles over hebben voor hun kat! Geld speelt geen rol en tijd ook niet. Daarbij voelen zij mee met hun kat en willen liever voorkomen dan genezen, waardoor ze dolblij zijn met mijn adviezen. En niet zuchtend op hun horloge kijken dat het te lang duurt, willen ‘helpen’ door de kat in de houdgreep te nemen en al helemaal niet dat ze mijn adviezen totaal negeren.

Vooruit dit was niet direct een black Friday actie maar ik hoop dat je het verband snapt. Want mijn doel destijds was om zoveel mogelijk klanten de salon in te krijgen. Dat was gelukt maar ondertussen was ik qua energie leeg.

Je krijgt wel klanten op Black Friday…

Grote kans dat jouw Black Friday deal hetzelfde doel dient. En als je de marketing goed op orde hebt, gaat het je zeker lukken om dat doel te halen. Alleen streef je dan het echte doel voorbij.

… maar je schiet je doel voorbij

Het echte doel zou namelijk moeten zijn dat je je agenda vol krijgt met je ideale klant waarvan je dus energie krijgt. Klanten die terugkomen voor je normale tarief.

Wat levert jouw Black Friday op?

Dus ik ben heel erg benieuwd, wat heb jij uit je actie gehaald? Puur een vollere agenda met dus meer omzet maar ben je qua energie zo leeg dat je geen idee hebt hoe jij het kerstdiner op tafel gaat zetten? Of is het jou dan ook echt gelukt om jouw ideale klant aan te trekken en sta jij de rest van het jaar volgeboekt met zo’n leuke klanten dat jij alsnog stralend de kerstvakantie in gaat?

Durf jij het met mij te delen? Zet je reactie onder dit blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Menu