‘Het is zo jammer dat je alleen maar kattentrimmers leert hoe ze aan meer klanten kunnen komen. Ik weet zeker dat als je ook voor kattengedragstherapeuten zou werken je daar ook veel mensen mee kan helpen’ zei Marilyn mij. Deze uitspraak kwam naar aanleiding van het thema van de huisdierlivedag van MindPet Marketing, de ideale klant. Maar is dat wel zo?
Volgens de marketingregels is het nodig om 1 ideale klant te kiezen. En dat is eng. Met name omdat je wanneer je kiest voor een doelgroep, en zelfs met een niche, de vijver waaruit je vist veel groter is en het daardoor lijkt dat je meer klanten krijgt. Maar niets is minder waar.
Als je schrijft voor iedereen schrijf je eigenlijk voor niemand. Bij alles wat je schrijft moet jij 1 ideale klant voor ogen hebben. Zodat deze altijd het idee heeft dat je het speciaal tegen haar hebt. En als jouw posts en nieuwsbrieven zo algemeen zijn om zoveel mogelijk mensen aan te kunnen spreken, juist dan voelt eigenlijk niemand zich aangesproken.
Zelf deed ik het ook jaren op de moeilijke weg. Door het kattenhotel toe te voegen aan Cats Only kattentrimsalon kwam er ineens een extra doelgroep bij. En ja, de klanten van zowel het kattenhotel als de kattentrimsalon zitten in dezelfde doelgroep, mensen met een kat. Maar dezelfde niche delen ze al niet, laat staan dat ze dezelfde ideale klant zijn. Waardoor ik zelf steeds in dubio zat hoe schrijf ik nu een post die voor beide groepen pakkend is. Stress voor mij en verwarring voor de klant. Want als maar 1 op de zoveel posts treffend is voor jou, haken ze af.
En nu ben ik dan eindelijk de makkelijke weg opgegaan. Vooruit zoveel jaar nadat ik deze regel voor het eerst hoorde, maar ik heb hem toch maar eens doorgevoerd. Mijn eigen manier, met meerdere ideale klanten in 1 bedrijf, maakt het niet makkelijk dus eens kijken of die businesscoaches gelijk hadden. En guess what, door het kiezen om ‘Businesscoach voor kattentrimmers’ te worden wordt het schrijven van content ineens makkelijk. Het enige wat ik moet doen als ik ga schrijven is bedenken: ‘Wat wil een kattentrimmer die te weinig klanten in haar trimagenda heeft lezen’.
Wil jij ook kiezen voor die makkelijke weg? Dan geef ik nog een voorbeeldje om uit te leggen hoe specifiek je dan moet zijn. We gebruiken hier Marilyn even voor. Met haar bedrijf Catmoneo is zij gespecialiseerd in kattenvoeding. 1 van de 2 beste van Nederland als je het mij vraagt. Haar doelgroep zijn mensen met een kat, haar niche zijn mensen die hun katten gezonde voeding willen geven. Duidelijk zou je zeggen. Maar wat we missen is die ene ideale klant. Want voeding is nog steeds een algemeen onderwerp. Zeker als je gaat kijken of deze klanten allemaal dezelfde ‘pijn’ hebben. Niet dus…
Ik riep vorig jaar de hulp van Marilyn in omdat mijn Maine Coon kittens darmproblemen hadden. Maar mijn pijn was een andere dan die van de klant wiens kat een allergie heeft, weer een andere van de senior kat en weer een andere dan die met een dikke kat. En juist die laatste vond zij stiekem de leukste om voor te werken. Maar ze wilde die andere ook niet kwijt. Maar stel dat Marilyn de keuze gaat maken, en ik heb zo’n een vermoeden dat deze kanjer dat durft, dan wordt het voor haar zoveel makkelijk om haar klanten te helpen.
Besef je dat je altijd nog een achterdeur hebt. Dat je schrijft voor die ene ideale klant betekend niet dat je al die andere klanten die aankloppen niet mag helpen. Als jij er energie van krijgt kun je ook die klanten met katten met darmproblemen, voedselallergieën en senioren helpen. Maar hen laat je door de achterdeur binnen.
Aan mijn achterdeur staan bijvoorbeeld ook hondentrimmers en eigenaren van een kattenhotel die mij hulp willen hebben. En ook als dat gedragstherapeuten en voedingsdeskundige staan laat ik ze graag binnen want met mijn ondernemersbasis kan ik vele dierondernemers vooruithelpen.
Volg jij, net als Marilyn trouwens, alles wat ik schrijf en doe, maar baalde je dat ik jou niet kon helpen omdat jij geen kattentrimmer bent. Dan kun je nu opgelucht ademhalen. Als je niet kan wachten om mijn 2-wekelijkse blog te lezen, en me op de voet volgt op de socials dan hoor jij zeker bij mijn ideale klant en laat ik je graag binnen via de achterdeur. Wil jij eerst nog even aftasten of wij echt bij elkaar passen?