Paraveterinair is een heel leuke baan, maar helaas is het niet haalbaar om fulltime te doen. Tenminste, niet als ik als alleenstaande vrouw mijn eigen broek wil ophouden. Mijn tweede baan als IC-verpleegkundige zorgt daar wel voor, maar naast dat mijn passie daar niet meer ligt, is het lichamelijk niet meer haalbaar. Om mijn passie te volgen, besloot ik vijf jaar geleden mijn eigen kattentrimsalon te openen in de hoop dat ik hiermee mijn lijf kan sparen en kan stoppen in het ziekenhuis. Maar om dat te kunnen, zal ik toch echt meer klanten moeten krijgen.”
Dit is wat Anouk mij een jaar geleden mailde tijdens ons eerste contact.
Deze eerste mail, waar ze ongetwijfeld even haar ego voor aan de kant heeft moeten zetten om hem te sturen, heeft haar zeker beloond, want eind dit jaar is het zover: dan mag ze haar verpleegstersuniform verwisselen voor een trimjasje.
Het Boost je Trimsalon-traject
Tijdens het Boost je trimsalon-traject gingen we samen aan de slag. We bekeken wat haar grootste problemen waren. Eén van de grootste problemen was deze: “In het algemeen weten veel mensen nog niet dat een kattentrimsalon bestaat.”
Super om te horen dat ze in onze laatste sessie blij vertelde dat steeds meer mensen in haar omgeving kattentrimsalons kennen. De acties die ze heeft ondernomen tijdens de twee trajecten hebben hiervoor gezorgd, en dit werd nog eens mooi uitgelicht op de zomermarkt waarop ze afgelopen maand stond.
De uitdaging met online zichtbaarheid
Probleem 2 was er eentje die jou waarschijnlijk ook wel bekend voorkomt: “Men weet mijn kattentrimsalon nog te weinig of niet goed te vinden op internet/social media.”
Anouk postte wel, zowel op Facebook als Instagram, maar hield hierbij geen rekening met het algoritme. Ze postte maar een paar keer per week, was niet online om te reageren, en belangrijker: de posts die ze schreef waren niet gericht op haar ‘ideale klant’ (dat kon ook niet, want ze wist helemaal niet wie dat was voor ons traject). Bovendien waren het geen scrollstoppers.
Bereik en interactie verbeteren
Of we dit probleem ook hebben kunnen tackelen? Zeker! Uit de statistieken die we maandelijks nakeken tijdens onze sessies zagen we haar bereik en het aantal volgers groeien. En dat was niet het enige: er kwam ook steeds meer interactie met haar volgers. Wat super is voor haar algoritme, waardoor ze meer getoond werd door de socials, en natuurlijk ook leuk voor Anouk zelf. Je zit immers op social media om sociaal te doen.
Meer klanten, meer kansen
De hoofdreden om in te stappen was, zoals je in haar eerste mail al kunt lezen, dat ze simpelweg te weinig klanten had om te kunnen stoppen met haar andere baan. Er was geen vangnet en ze had enkel een klein spaarpotje. Wanneer haar rug het niet meer aankon, zou ze haar andere baan moeten stoppen. En dus moest de salon er dan klaar voor zijn om die inkomsten over te nemen.
In de vijf jaar dat kattentrimsalon sKATtig inmiddels open was, was het haar gelukt om gemiddeld 9 klanten per maand te trimmen. Een leuk extraatje, maar niet genoeg om dat gat op te vullen. Tijdens onze eerste sessie vertelde ze me dat ze in het aankomende jaar dat gat wilde gaan vullen. En dat is ons gelukt!
Van 9 naar 35 klanten per maand
We gingen van 9 klanten per maand in augustus ’23 naar 20 klanten per maand in december ’23 aan het einde van het Boost-traject. Een mooie stijging waarop Anouk verder kon borduren. Maar niet meer met mij, want ons traject zat erop. Maar ze voelde dat ze door moest.
Ze wist maar al te goed dat ze in actie moest komen, maar besefte dat ze in haar eentje verzandde in heel veel “maren”. Juist dat sparren met mij wanneer ze vastliep, wilde ze niet missen.
Dus we gingen door, in een vervolgtraject waarbij we nog eens zes maanden samen verder gingen. Iets minder intensief, maar wel een maandelijkse stok achter de deur en sparringspartner. En een extra periode om van al haar acties echte gewoontes te maken die ze ook echt vol zou houden. Ervoor te zorgen dat ze in de weinige tijd die ze over had naast haar andere banen wel de juiste acties zou doen, en dat die ook een vooraf bepaald doel zouden dienen.
En of dat gewerkt heeft? Zeker! Nu, één jaar na de start van onze samenwerking, is het dan zover: haar baan in de zorg is opgezegd, want de maar liefst 35 klanten die ze nu maandelijks helpt, zorgen ervoor dat dit kan.
Een blijvende groei
Nog even een resumé: ze ging in vijf jaar tijd van start met een salon met 9 klanten per maand. In de vier maanden in het Boost-traject van 9 naar 20. En in de zes maanden daarna in het vervolgtraject van 20 naar 35.
Of ze nu klaar is? Nee hoor. Tijdens onze sessies hebben we een plan bedacht waardoor Anouk nog steeds door zal stijgen. Haar trimdoel zal maandelijks omhooggaan en ik ben er vol overtuiging van dat deze topper dat gaat halen. Een fijne gedachte voor haar ouders, die het toch wel een dingetje vonden dat ze haar loondienstbaan opzegde.
Voordat dit een blog wordt van meer dan 2000 woorden, brei ik er toch maar een eind aan. Maar als je nieuwsgierig bent naar de grootste eyeopener van Anouk na ons eerste traject? Bekijk dan nog even haar review, en pik deze tip nog even mee.
Mag ik jou ook helpen om jouw droom waar te maken?
Ga dan naar https://wendygoversvanthiel.nl/vragenformulier/, vul het formulier in, en wie weet ben jij een van de gelukkig die ik gratis en voor niets ga helpen. In een Zoomsessie van een half uur ga ik je laten zien hoe ik ervoor kan zorgen dat jij Anouk achternagaat