‘Doe alsof je het leuk hebt in, 3, 2, 1’ Flits!!! ‘Morgen vind je deze foto op onze socials. Like hem. 😊 En maak jij nog stories of reels? Tag ons dan, dan hebben wij nog wat leuks om terug te kijken op de terugweg.’
Heel het publiek ging los, het dak ging letterlijk van de tent tijdens een knallend uurtje bij The Dirty Daddies op Wish. Dit ontging niemand, tenminste niet iemand die op het festival aanwezig was. Maar natuurlijk wilden deze mannen ook buiten het festival nog meer bekendheid. En precies daarom lassen zij tijdens iedere show een Kodakmomentje in waarin zij op de foto gaan met hun uitzinnige fans.
Plaats jouw foto voor extra social proof
Deze foto is een mooi bewijs op Facebook en Instagram dat ze echt leuk gevonden worden. En dient ook nog een tweede doel, namelijk actie! Na de foto vraagt de zanger namelijk letterlijk om naar hun socials te gaan en de foto te liken. En daar bovenop zijn ze ook nog zo scherp dat ze je vragen om jouw gemaakte foto’s of video’s te plaatsen met een tag. Social proofer (is dat een woord?) kan het niet meer worden.
Zet jij jouw fans ook aan tot actie?
En waarom ik je dit nu schrijf? Niet om je fan te maken van The Dirty Daddies, of in de hoop dat je volgend jaar ook naar Wish komt. Wat ik overigens wel gezellig zou vinden; mijn kaartjes zijn alweer binnen. 😉 Maar om je te laten zien dat je je fans, want ook jij hebt die, aan moet zetten tot actie. Hoe aardig ze je ook vinden, die foto die je klant net van je heeft gemaakt tijdens het trimmen, waarvan jij denkt dat ze hem wel gaat posten met een tag naar jouw trimsalon, dit gebeurt niet als jij het niet letterlijk vraagt. Zelfs niet als ze zelf al zei dat ze dat wel zou doen.
- Vraag je klant om die gemaakte foto te posten met een tag naar je kattentrimsalon. Een duidelijkere call-to-action bestaat er niet.
Plaats jouw knoppen in een knalkleur
En ook op je site moet jij je nieuwe klanten vragen om in actie te komen. Dit keer niet om een foto te plaatsen maar om op de juiste knoppen te drukken. Door de juiste call-to-action knoppen leid jij je klant door je website naar de pagina’s waar jij ze wil hebben. Of liever gezegd pagina, want die ene pagina waar jij ze wil hebben is de pagina waar ze een trimafspraak met je in kunnen plannen. Zorg er daarom voor dat je op iedere pagina een call-to-action knop hebt staan. En even voor de goede orde, deze knop mag niet wegvallen in je huisstijl. Juist niet! Zorg dat hij extra opvalt door hem in een opvallende kleur die afwijkt van je huisstijl te zetten. Zo ziet je klant in één oogopslag wat er van haar verwacht wordt.
- Zorg dat je klant in actie komt door opvallende call-to-action knoppen op elke pagina van je website.
Vertel jouw klant wat ze voor je moeten doen!
Hetzelfde geldt voor je social posts. Als jij je klant niet letterlijk vertelt wat er van haar verwacht wordt na het lezen van je post, dan gaat ze ook niets doen. Niets menselijks is ons vreemd en als ons niet letterlijk wordt gezegd ‘Like deze post’, ‘Maak nu een trimafspraak’, of ‘Schrijf voor mij een review op Google’, dan gaan we het gewoonweg niet doen, dit zit nou eenmaal niet in ons systeem.
- Zorg voor een duidelijke call-to-action of to-interaction, zoals hierboven, bij iedere post.
Wel likes en hartjes maar geen trimafspraak
Hierboven schreef ik het al. In onze social post vergeten we meestal iets. We schrijven een leuke post met zo’n geweldige foto dat hij je recordaantal aan ‘hartjes en duimpjes’ deze maand overtreft. Maar er mist een call-to-action of interaction waardoor een echte reactie uitblijft. We schrijven een super informatieve post over ‘klitten rond de zomervakantie’ die heel erg veel gelezen is en zelfs wonder boven wonder gedeeld. Leuk, maar eigenlijk had je een ander doel voor ogen voor deze post. Het doel was dat je lezers een trimafspraak inplanden voor de zomervakantie. Maar je kreeg geen enkele nieuwe afspraak in je agenda omdat je er simpelweg niet om hebt gevraagd.
‘Laten we gelijk een vervolgafspraak maken’
En de laatste super simpele call-to-action die wij vaak vergeten….. ‘Wil je gelijk een nieuwe afspraak inplannen voor over x maanden?’ Deze schijnt zo voor de hand liggend te zijn dat we hem gewoon vergeten. Maar als we het niet vragen, gebeurt er waarschijnlijk niets. Je klant gaat zonder afspraak naar huis, heeft wel gehint dat ze snel weer terugkomen omdat ze het zo erg niet meer willen laten komen. Maar ondertussen komt er geen ‘snelle’ vervolgafspraak waardoor ze een half jaar later weer met een vervilte kat aankomen. Niet leuk voor de kat die met pijn zit, niet leuk voor de klant die zijn kat ziet lijden en als klap op de vuurpijl een kat met gaten in zijn vacht weer terugkrijgt en niet leuk voor jou. Want jij had dit kunnen voorkomen, had een leukere en ontspannen trimbeurt gehad, had een mooier kapsel afgeleverd en had weer een extra afspraak in je agenda gehad. En dat alles door het vragen, of beter nog zeggen, van een simpele ‘Laten we gelijk een vervolgafspraak maken’. Want concrete instructies werken het beste.
- Zeg tegen iedere klant: ‘Laten we gelijk een nieuwe vervolgafspraak inplannen over x weken’.
Zullen we samen eens kijken naar jouw Call2Actions?
Ik ben benieuwd, welke kansen laat jij liggen met jouw Call-to-Actions? Ik kijk graag een keer met je mee tijdens een gratis adviesgesprek. Plan een afspraak in via deze link. Dan gaan we samen een half uurtje zoomen en nemen we jouw website, socials en werkwijze onder de loep. En ga ik je laten zien welke gemiste kansen jij nog laat liggen.
Klik hier voor jouw gratis adviesgesprek
Pssttt…. Zie je me staan? Links vooraan, rechts voor de kijkers thuis, op rij 6 in het felgroen. Topkleur voor jouw social buttons, denk maar eens aan die groene ‘WhatsApp’-logootjes, die springen lekker uit die websites nietwaar? 😉